Translate

Tuesday, May 21, 2019

Cara dan teknik drill dinding konkrit dan tiles 6

Assalamualaikum wbt...

Untuk entri kali ini saya ingin kongsi dengan pembaca blog beberapa tip dan petua apabila bertemu dengan masalah ketika melakukan kerja-kerja drill.

Pertama : Bagaimana nak keluarkan wallplug plastik yang telah dimasukkan dalam lubang dinding. Kadang kala kita tersilap drill dan sudah siap memasukkan wallplug. Wallplug itu pula sudah masuk rapat dan ketat ke dalam.

Caranya adalah dengan memasukkan skru yg lebih panjang daripada wallplug tersebut. Apabila kita pusingkan skru sampai ke simen bahagian dalam, wallplug akan terkeluar sedikit demi sedikit. Semakin lama kita dalamkan skru, wallplug akan semakin terkeluar.

Tetapi cara ini tidak boleh digunakan sekiranya kita telah memasukkan wallplug pada permukaan tiles. Sekiranya dibuat juga, dikhuatiri tiles akan pecah.



Kedua: Sekiranya wallplug besi pula yang tersilap ditanam di tempat yang salah. Saya menjawab supaya wallplug itu tak perlu dicabut kembali. Terlalu susah nak dicabut. Sekiranya mahu dicabut, kita perlu membuat lubang di sekeliling wallplug tersebut dan cabut dengan sekuat tenaga.

Kesannya, lubang yang besar akan terbentuk pada dinding. Ini pasti mencacatkan pemandangan. Untuk menutup pula perlu disimen balik.

Setengah orang akan memotong wallplug besi yang terkeluar tersebut supaya sama dengan permukaan dinding. Seterusnya sapu simen putih.


Ketiga : Cara mahu mengesan wayar elektrik dan paip air di dalam simen. Ini sangat penting supaya mata drill tidak terkena wayar yang elektrik dan air. Tak sanggup saya bayangkan ketika sedang drill, mata drill terkena dengan wayar elektrik hidup. Risikonya amat tinggi.

Cara pendawaian yang biasa dibuat di Malaysia adalah dengan cara bersifat menegak dan mendatar secara selari. Tidak Ada yang berbentuk serong atau bengkang bengkok. Tujuannya untuk memudahkan proses pembaikian di masa hadapan.

Dengan itu, tidaklah susah untuk mengesan wayar elektrik dan paip air yang berada dalam simen.

1 comment: